نگاهی به تاریخچه قدیمیترین مؤسسه نشر موسیقی تهران پایتخت خوش آهنگ درخانه بتهوون
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۸۴۷۵۸
محله > خط - بهاره خسروی-خبرنگار:
سال ۱۳۳۲ بود که مرکز موسیقی بتهوون توسط برادران«چمنآرا» به نامهای کریم، عباس، احد و محسن در مغازه کوچکی در خیابان منوچهری راهاندازی شد.
این مغازه 10سال بعد به مکان بزرگتری در خیابان چهارراه پهلوی(چهارراه ولیعصر(عج) فعلی) منتقل و بعدها به مرکز بزرگ و مهم پیدا کردن صفحه، نوار کاست و سیدی برای اهالی شهر تهران تبدیل شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرکز موسیقی بتهوون از قدیمیترین و نخستین مؤسسههای نشر موسیقی زنده در ایران بهویژه شهر تهران است که این روزها پس از فراز و فرودهایکاری و خدماتی که در عالم موسیقی داشت به همت فرزندان خانواده چمنآرا هنوز چراغش روشن است و از مدتی پیش در خیابان میرزای شیرازی بهعنوان خانه موزه با کلی برنامه پر و پیمان در عالم موسیقی فعالیت میکند. به همین بهانه در خانه موزه بتهوون گشتی زدیم و با «بابک چمنآرا» مدیر مرکز و خانه موزه بتهوون درباره این موزه نوستالژیک به گفتوگو نشستیم.
از چند قدم مانده به موزه در خیابان میرزای شیرازی پرچمهای آبی رنگ که هنوز آرم اولیه فروشگاه بر آن نقش بسته توجه هر رهگذری را به خود جلب میکند. بهویژه اینکه وقتی نزدیکتر هم شوید صدای موزیک ملایم و دلچسب حسابی حس کنجکاوی آدم را برای تماشا و گشتوگذار در عالم موسیقی در دل این خانه قدیمی قلقلک میدهد. «خانه موزه بتهوون قدیمیترین مؤسسه موسیقی و نشر موسیقی زنده ایرانی است.»
این را «بابک چمنآرا» از نوادگان خانواده چمنآرا میگوید و در ادامه تابلو فعالیتهای این خانواده و خدمات آنها در عرصه موسیقی را که جلو در ورودی نصب شده است نشان میدهد و میگوید: «راهاندازی فروشگاه، یک کار خانوادگی بود که عموی بزرگم، «کریم چمنآرا» بنیانگذارش بود و بعد در ادامه پدرم و عموهایم به این جمع اضافه شدند. کمی که گذشت این فروشگاه تبدیل به مرکز نشر موسیقی زنده شد.
نخستین صفحههایی که به ایران وارد میشد صفحات سنگی بود که عموماً از کشورهای هند، گرجستان و اردن فعلی وارد ایران میشد. کمی بعدتر به نسل صفحات وینیل که آخرین محصول نفت فشرده است رسیدیم که در ابتدا فروشنده این صفحات بودیم. این روند ادامه داشت تا به مرور تبدیل به بنگاه نشر موسیقی شدیم.»
به تعریف بابک چمنآرا تولید صفحه گرامافون در ایران، صفحه استریو، راهاندازی نخستین سایت موسیقی، فروش اینترنتی بلیت موسیقی و برپایی کنسرتها و بسیاری از این نخستینها به واسطه مؤسسه موسیقی بتهوون در وادی موسیقی ایرانی شکل گرفت.
بسیاری از موسیقیهای خاطرهانگیز قدیمی و نوستالژیهایی را که هریک از ما زیر لب زمزمه میکنیم و از شنیدن آنها لذت میبریم از آثار تولیدی مرکز موسیقی بتهوون است. در واقع برای حفظ همین خاطرهها و بعضی اسناد جالب در عالم موسیقی بود که پیشنهاد راهاندازی خانه موزه بتهوون از سوی میراث فرهنگی به خانواده چمنآرا داده شد.
به گفته بابک چمن آرا، قدیمیترین اسناد موجود در این موزه به سال1342 میرسد. در میان همه اسناد باقیمانده از روزهای نخست راهاندازی مؤسسه صفحه و جلد صفحههایی حتی مربوط به اواسط دهه30 هم وجود دارد. در واقع بخش جالبی از آثار، قراردادها و حتی دستنوشتههای هنرمندان، آهنگسازان، ترانهسراها و شاعران، نخستین قراردادهایی که میان شرکتها، ارگانها و مؤسسات فرهنگی از ابتدای قرن حاضر تا امروز در این خانه موزه موجود است.
نکته جالب، ماجرای کپی رایت موسیقی در دهههای 30 و 40 بود که در روزگاری که خبری از اینترنت، بلوتوث و بسیاری از دستگاههای تکثیر موسیقی و فیلم نبود گاهی اوقات این کار انجام میشد. چمنآرا میگوید: «کپی صفحه آسان نبود. اگر کاری باارزش بود در بعضی استودیوها حتی رادیو ملی ایران آن اثر را کپی میکردند.»
نخستین بنگاه آرشیو مطبوعاتی ایرانیکتابخانه ویژه فروش آثار موسیقی و کتابهای جدید و نایاب از بخشهای جالب این خانه موزه است. مدیر خانه موزه بتهوون درباره این بخش توضیح میدهد: «خانواده ما در تبریز تا قبل از سال1332 کتابفروشی داشت. تا قبل از انتشارات امیرکبیر و اقبال در تهران چیزی به اسم انتشارات در ایران وجود نداشت و اغلب از واژه بنگاه انتشاراتی استفاده میشد.
در تبریز اسم مجموعه ما بنگاه مطبوعاتی چمنآرا بود که نشریات آذری زبان و سیاسی آن دوره در آن فروخته میشد. اما بعد از مدتی هر روزنامهای در ایران چاپ میشد به تبریز، فرستاده و در همین بنگاه آرشیو میشد.» او میگوید: «طبیعتاً فروش کتاب برای علاقهمندان به عالم موسیقی با توجه به سبقه ما در زمینه نشر برای علاقهمندان به عالم موسیقی از امکانات پیشبینی شده برای موزه بود. البته از کتابهایی که آن زمان از سوی بنگاه چمنآرا منتشر میشد فقط 2نسخه برای نمایش در موزه و همین کتابخانه داریم.» آثار خطاطی آقای عطارچیان و تعدادی آثار تایپوگرافی از جالبترین آثار این موزه در بخش کتابخانه است.
نخستین صفحه «تولدت مبارک»در دل خانه موزه بتهوون تا دلتان بخواهد پر از نوستالژیهای جالب از هنرمندان عالم موسیقی است و چیزیهایی که تقریباً این روزها هیچ اثری از آنها نیست. مثل نخستین دستگاههای استریو، ضبط موسیقی، صفحه و گرام و حتی نوارهای کاستی که برای بسیاری از ما تبدیل به نوستالژی شده است.
یکی از جالبترین آثار به جامانده در این خانه موزه صفحه ترانه «تولدت مبارک» است. چمنآرا درباره ماجرای انتشار این صفحه توضیح میدهد: «نخستین صفحه تولدت مبارک از سوی مؤسسه بتهوون تولید شد. ماجرا از این قرار بود که این ترانه به سفارش 3سالگی پیکان برای کارخانه ایران ناسیونال ساخته شده بود تا در تبلیغات خودرو پیکان در تلویزیون مورد استفاده قرار بگیرد. اما آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که چندین خواننده با ورژنهای مختلف این ترانه را خواندند و در استودیوهای مختلف ضبط شد.»
آشنایی با تاریخچه موسیقی در خانه موزهاینکه چرا نام این مؤسسه «بتهوون» است دلیل منطقی دارد که بابک چمنآرا چرایی آن را اینگونه توضیح میدهد. بتهوون نابغه موسیقی قرون 17 و 18 از جمله هنرمندانی بود که هیچوقت کار سفارشی برای هیچ پادشاه یا شخص خاصی نساخت. زمانی هم که ناپلئون تغییر رویه میدهد و تبدیل به شخصی جنگجو میشود سمفونی3 را که به او هدیه داده بود پس میگیرد.
دیدگاه آزادانه او در زندگی و کار یکی از دلایل نامگذاری مؤسسه به نام بتهوون توسط مؤسسه شد. از جمله برنامههای جالبی هم که مدیر موزه بتهوون اجرای آنها را در آینده نزدیک خبر میدهد شامل اجرای برنامهها و دورههای کارگاهی آموزش موسیقی، استفاده پژوهشگران از منابع موسیقی این خانه موزه، برگزاری برنامههای فرهنگی و هنری با محوریت موسیقی، آشنایی نسل جدید با تاریخ موسیقی و پیوند با نوستالژیهای فراموش شده است.
در همین زمینه: ۲ روانشناس در هر محله مستقر میشود گازسوزها را دریابید سکوی بارانداز حرفهآموزی در کوچه رؤیاییمنبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۸۴۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رویداد «ایران اکسپو» از امروز ۸ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۲ اردیبهشت میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور در محل نمایشگاه بینالمللی خواهد بود. در همین راستا اما نهادهای ذیصلاح دستور لغو کنسرتهای موسیقی که قرار بود از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت در دو سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی و اسپیناس پالاس برگزار شوند را صادر کردهاند و بدین ترتیب برگزاری این کنسرتها به تاریخ دیگری موکول شده است.
کنسرتهایی که لغو شدهاند شامل کنسرتهای مهدی احمدوند پنجشنبه ۶ اردیبهشت، فرزاد فرزین جمعه ۷ اردیبهشت (اسپیناس پالاس)، معین زندی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، امید حاجیلی سهشنبه ۱۱ اردیبهشت، کنسرت گرشا رضایی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت میشوند؛ البته اجرای ناصر زینلی که قرار بود چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در اسپیناس پالاس برگزار شود، هنوز در وضعیت بلیتفروشی قرار دارد و مشخص نیست که برگزاری آن لغو میشود یا خیر!
به گزارش ایسنا، زمانی که خبر لغو یک کنسرت موسیقی منتشر میشود، شاید اولین مقولهای که به ذهن متبادر شود بحث احترام به مخاطب است؛ زیرا زمانی که یک هنرمند یا گروه موسیقی خبر برگزاری کنسرت خود را اعلام میکند، طرفداران او برای حضور در کنسرت برنامهریزی و هزینه میکنند. گاه این برنامهریزیها برای حضور در یک کنسرت وقت و هزینه زیادی را میطلبد؛ چراکه به هر حال مخاطب باید چند ساعتی را برای حضور در یک کنسرت در نظر بگیرد و خرید بلیتها حتی برای یک نفر هم هزینه سنگینی به همراه دارد.
با این وجود بارها شاهد بودهایم که کنسرتهای موسیقی پس از بلیتفروشی و در حالی که در چند قدمی برگزاری بودهاند، لغو شدهاند؛ گویی که وقت و پول مردم هیچ ارزشی نداشته باشد.
برگزاری «ایراناکسپو» نیز رویدادی نیست که همین هفته پیش برای برگزاری آن تصمیم گرفته شده باشد که بخواهند کمتر از یک هفته مانده به برگزاری، کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه را لغو کنند. درحقیقت زمانی که قرار است بیش از ۲هزار نفر آن هم از ۸۰ کشور جهان در یک رویداد شرکت کنند، برگزارکنندگان باید همه جوانب از محل اقامت این افراد تا ایجاد ترافیک در محل برگزاری و اطراف آن را در نظر بگیرند که نخواهند دقیقه ۹۰ پول و زمان مردم را به هیچ بشمارند و به راحتی و بدون اینکه گویا اهمیتی داشته باشد، ۵ کنسرت را لغو کنند!
اما این در حالی است که کنسرت ناصر زینلی که قرار است ۱۲ اردیبهشت برگزار شود، در حال بلیتفروشی است؛ اگرچه که این روز مصادف است با روز آخر «ایران اکسپو» و از آنجایی که هتل اسپیناس در محدوده برگزاری این رویداد قرار دارد و احتمالا محل اقامت تعدادی از میهمانان باشد، با هجوم مخاطبان کنسرت به سالن و با وجود فعال بودن اکسپو، ترافیک سنگینی در آن محدوده ایجاد خواهد شد. از طرفی مشخص نیست که چرا وقتی که اعلام شده تمامی کنسرتهای دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه تا روز ۱۲ اردیبهشت باید لغو شوند، چرا این کنسرت هنوز بلیتفروشی میکند؟!
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900224